Workshop rörelse inomhus 2

Minnesanteckningar från momentet den 3 april
april 28, 2019 - 08:52

  • De barn vi möter i förskolan idag har inte sällan erfarenhet av stress. För att komma ner i varv börjar vi genom att fokusera på andningen. Ofta när vi andas och är stressade andas vi med bröstkorgen, men nu tränar vi på att andas med långa djupa andetag djupt ner i magen. När vi andas in ska magen växa och expandera och när vi andas ut så sjunker magen.
  • Ha gärna ljusslingor, avslappnande musik och dämpad belysning för att markera att vi ska ha en lugn stund. Inled gärna med att tända ett (elektriskt) ljus. Vi använder oss av ett timglas i början för att synliggöra och konkretisera tiden då vi fokuserar på vår andning.
  • Vi gör en yogasaga tillsammans utifrån Filippa Odevalls bok Sagoyoga. I sagan är vi luftballongen som flyger iväg och på vår resa möter vi kobran/ormen, berget, trädet, flygplanet, fågeln, stenen, en hund, krabbor, fiskar och surfare. Här är ett klipp som illustrerar en ytterligare saga: https://www.youtube.com/watch?v=KjLn_NM5NsE

  • Ett annat roligt sätt att introducera barnyoga är att använda sig av en tärning med plastfickor där du väljer några yogarörelser som ska vara med. Vi kastar tärningen mellan varandra och testar olika rörelser.

  • Vi tar fram den magiska lådan och improviserar med hjälp av innehållet en saga utifrån vad som finns i den. Deltagarna väljer i lådan och pedagogen för sagan vidare. Lådans innehåll kan bytas ut mot bilder eller andra saker och plocka ut i ”rätt” ordning om man inte vill improvisera eller vill ha en förutbestämd saga.
  • Barnyoga och forskning: http://www.skolyoga.se/barnyogautmaningen/barnyoga-ochforskning
  • Massage är något som kan ge ro och det utsöndrar oxytocin i kroppen vilket ökar välbefinnandet både hos den som ger och den som får massage. Barnen kan med fördel sitta i en ring så att alla får ryggmassage samtidigt, eller sitta två och två och samarbeta.
  • Tänk på integriteten och prata med barnen om vad som gäller när man rör någon annan. Det är okej att säga nej till massage och man bör alltid fråga om man får ge massage.

  • Det kan vara bra med massagebollar eller så kallade taktila bollar (piggbollar) att rulla på ryggen i början. Bollen ger ett avstånd mellan den som ger och den som får massage . Tennisbollar fungerar också bra!
  • Tips: Använd kavlarna ni har till playdoo-degen för massage på armar, rygg och ben.
  • Vi sjunger Blinka lilla stjärna och Imse vimse spindel och gör rörelserna på ryggen.

  • Vi gör några korta massagesagor. Fler sagor finns t ex att hitta på nätet och i böckerna jag hade med mig.
  • Ansiktsmassage: Antingen kan barnen göra detta på sig själv eller en kompis. Vi har en hand som palett och målar med hjälp utav vår fantasi med en kall sten, en pensel eller en fjäder. Instruera barnen att ”måla” sig eller kompisen till ett djur, en clown eller måla ett landskap i ansiktet. Ta fram den andra handen och ”se” hur resultatet blev.
  • En övning som fokuserar på koncentration och kroppsmedvetenhet är att ha en ärtpåse på huvudet och gå från stående till liggandes och tillbaka utan att tappa påsen. Ärtpåsar kan också användas att lägga på ögonen för att lättare kunna slappna av.

  • Den magiska tråden: sätt fast en magisk osynlig tråd i foten och testa att ”lyfta” den. Detta kan göras till en samarbetsövning där den anda ”håller i tråden” och synkroniserar sina rörelser.
  • En ytterligare övning är att använda sig utav lätta tyger och dansa till lugn avslappnande musik.
  • Koka spaghetti: en övning som visar på skillnaden mellan spänning och avslappning. Alla barn lägger sig på golvet. Pedagogen berättar att ”nu ska vi koka spaghetti!” Först behöver vi vatten. Barnen får andas in, spänna kroppens alla muskler och släppa ut luften med ett ”pschh” så att det låter som om vi häller vatten i kastrullen. Efteråt sätter pedagogen på spisen, vattnet börjar koka och barnen skakar liggandes på sina kroppar. Efter det slappnar barnen av och pedagogen går lugnt och stilla runt och lyfter på armar och ben för att se om barnen blivit mjuka eller om de fortfarande är stela.

 

Litteraturtips
– Hegner, P. Leken som berör (2008)
– Wikander, S. Massagesagor : beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla (2011)
– Wikander, S; Massagesagor för de minsta (2012)
– Wikander, S; Nya massagesagor (2011)
– Mörelius, E; Stress hos barn och ungdom (2014)

 

Egna bilder från dagen

OBS! Det här tipset ingick i min förskollärarutbildning.

Kommentera

Kommentera

Vad letar du efter?