In the frame of Pippi Långstrump

november 2, 2018 - 10:55

Och nu ska vi jobba in the frame of en speciell figur.

T.ex. Pippi.

  • Pedagog: Hej (Pippi, en handdocka kommer in)
  • Pedagog: Vet ni vad min apa heter? (Herr Nilsson)
  • Pedagog:  Vet ni vad min häst heter? (Lilla gubben)
  • Pedagog:  Vet ni vad den här tråkiga kuratortanten heter som vill hämta mig? (Prussiluskan)
  • Pedagog:  Sedan hade vi en till – vem var det? Vad finns det för mer figur? Jo det är ju jag! (Pedagogen skiftar mellan att vara ledare och Pippi)
  • Pedagog:  Vi ska skicka de här figurerna i en ring så vi ställer oss upp.
  • Pedagog:  Då skickar jag till dig och sedan skickar du vidare. Då börjar jag med att skicka Herr Nilsson – hur ser han ut? (hon visar hur en apa gör)
  • Alla (barn/studenter) skickar Herr Nilsson till varandra.
  • Pedagog:  Sedan har vi hästen. Lilla gubben, hur ser den ut och låter? (alla visar hur med händer och ljud)
  • Alla barn/studenter skickar hästen vidare.
  • Pedagog:  Sedan har vi Pippi – vad säger hon? Hon är glad “HÄR KOMMER PIPPI!”
  • Alla barn/studenter skickar “HÄR KOMMER PIPPI” till varandra.
  • Pedagog:  Sedan kommer prussiluskan. Vad säger hon då? “Du ska gå på barnhem!”
  • Alla barn/studenter skickar “Du ska gå på barnhem!” vidare.
  • Pedagog:  Nu kommer vi skicka de här figurerna i ringen, först så skickar jag en och sen efter en stund kommer jag skicka en till. Så ibland kanske det kommer två, då får man först skicka en och sedan den andra.
  • Pedagog:  Vet ni vart jag bor? Villa viller kulla
  • Pedagog:  Vill ni se hur jag bor? (Barnen/studenterna säger ja)
  • Pedagog:  Någon ska vara en vägg, någon ska vara Pippi och en till ska vara en annan vägg. Så 2 personer bildar ett tak med armarna och Pippi sitter mellan dem på golvet.
  • Pedagog:  Så nu den som inte fick plats som vägg/hus ska stå i mitten av hela ringen (som i fruktsallad) och säga “alla Pippi byter plats” och då reser sig alla Pippi och tar en annan plats, i någon annans hus. Och då hamnar någon utan plats och då får den i mitten utan plats säga antingen “Alla Pippi byter plats” eller “Alla väggar byter plats”
  • Sedan får man öva på att byta Pippi/väggar någon omgång
  • Sedan introducerar pedagogen “Storm” som innebär att ALLA (Pippi och väggar) byter plats
  • Sedan kan man byta tema om man vill och göra samma lek om man vill, t.ex. Hans och Greta och då blir ni pepparkakshusväggar och någon i mitten blir häxor. Då blir det “alla pepparkaksväggar byter plats”, “alla häxor byter plats” eller “STORM”. Hur ska häxorna vara då? Hur ser det ut? Alla får låta som häxor när de byter plats
  • Sedan eftersom vi har ett hus så kan man flytta det här till ett annat hus t.ex. det kan bli ett djur i mitten som finns i en “bur”. Vad är det för djur som finns i en bur? T.ex. en fågel och då ska man kvittra som en fågel när man byter plats. Alla burar byter plats och alla pippi fåglar byter plats.
  • Nu kan den som är i mitten utan plats få bestämma ett djur och väggar. T.ex. ni är grisar som bor i en lada. Då måste alla låta som grisar när de byter plats.
  • Sedan får den som är ensam i mitten bestämma nya väggar och djur i mitten. T.ex. elefanter och träd.

Alla lekar kan man göra om och få in i andra teman som t.ex. fruktsallad, det kan vara vad som helst. Man kan verkligen använda det till helt olika teman. Man plockar in ett tema och så använder man olika drama övningar för speciella syften.

T.ex. tema staden (polis, ICA (kassörska), socialtjänsten osv)

OBS! Det här tipset ingick i min förskollärarutbildning.

Kommentera

Kommentera

Vad letar du efter?