Klosslåda

februari 9, 2019 - 19:29

Källa

“Många leksaker är framtagna just för att barn ska stimuleras att lära sig känna igen olika former. Del finns otaliga varianter av exempelvis boxar med hål där det gäller att stoppa in olika figurer i boxen. Poängen är att figurerna bara passar i vissa hål – beroende på vilken form som figuren har. En hundfigur kommer inte igenom del hål som föreställer en katt, en cylinder går igenom ett cirkelformat hål men inte ett trekantigt. I början försöker barn ofta med våld pressa igenom föremålen. Det dröjer emellertid inte så länge förrän de lär sig att koppla ihop figurerna med de rätta hålen. Det handlar om försök och misstag, om erfarenhet och att se samband. I matematisk mening arbetar barnet med formlikhet: figurens tvärsnitt måste ha samma form som hålet. De
två formerna är vanligtvis nästan exakt lika stora. De är med andra ord nästan kongruenta.”

 

Källa: Det matematiska barnet av Lie Reikerås, Elin Kirsti, Ida Heiberg Solem (2004). Sida 106

OBS! Den här boken ingick i min förskollärarutbildning

Kommentera

Kommentera

Vad letar du efter?