Utbildning och undervisning i förskolan : Omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling

Christian Eidevald, Ingrid Engdahl
mars 15, 2019 - 18:30

Källa

“Förskolans uppdrag har av tradition inte beskrivits med orden utbildning och undervisning. När förskolans läroplan, Lpfö18, använder dessa begrepp behöver vi därför ställa oss frågan vad de betyder specifikt för förskolan. I den här boken beskriver Christian Eidevald och Ingrid Engdahl utbildning och undervisning genom de grundläggande komponenterna i förskolans uppdrag: omsorg, lek, demokratifostran och skapande.

 

Förskolan omfattar temaarbete, projekt, lek och många andra aktiviteter och situationer, planerade eller spontana. För att få alla delar att fungera och samverka behöver det vara tydligt att samtliga anställda gemensamt arbetar med utbildningen, men också att förskollärare har ett specifikt uppdrag att bedriva och leda undervisningen. Förskolans ledning ansvarar för att organisera förutsättningarna så att det målinriktade arbetet möter varje barn på bästa sätt. Utifrån sina intressen, erfarenheter och möjligheter ska varje barn ges möjlighet till utveckling och lärande i relation till de målområden, normer och värden som är beskrivna i läroplanen.
Utbildning och undervisning i förskolan beskriver – utifrån en helhetssyn på barn och barns behov – hur utforskande, lek, skapande, förundran, fostran, utveckling och lärande är integrerade processer som pågår när och var som helst, särskilt när barn har roligt och får koncentrera sig på sådant de är intresserade av.”

Tips från min VFU VT-19 (22 februari – 20 mars). Åldersgrupp: 1-3 år.

Kommentera

Kommentera

Vad letar du efter?